Köttbullar

500 g köttfärs
1 dl ströbröd
1½ dl mjölk
1½ tsk salt
1½ krm malen svartpeppar
1½ krm malen kryddpeppar
1 ägg
2 msk finhackad lök
smör eller margarin till stekning

Sås:
2 msk vetemjöl
1½ dl mjölk
3 dl sky
2 msk kalvfond eller 1 köttbuljongtärning
1 tsk soja

¤ Blanda ströbröd och mjölk i en bunke. Låt stå 10 minuter för att svälla.
¤ Lägg i köttfärsen och blanda.
¤ Tillsätt salt, peppar, ägg och lök och blanda.
¤ Rulla köttfärsen till runda bollar. (Går lättare om du blöter händerna emellanåt)
¤ Stek köttbullarna tills dom är färdiga.

Sås:
¤ Ta fram en såskastrull och vispa ut mjölet med mjölken.
¤ Häll 3 dl vatten i stekpannan.
¤ Vispa ner sky, kalvfond/köttbuljong och soja. Låt koka i några minuter.

Servera med potatismos eller vanlig potatis.






Kommentarer
Postat av: Emma

Åh va gott med hemlagade köttbullar! :)

2010-02-23 @ 22:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • Till bloggens startsida
  • Jag heter Emelie och är 23 år. Jag bor i ett rött hus ute på landet i Grästorp ( två mil utanför Trollhättan där jag är uppvuxen) med sambo och våra två barn Engla och Edvin.
    I bloggen får ni läsa om våran vardag där det sällan är lugn och ro med två små "busar"! :-) Jag älskar att laga mat och prova nya recept som jag brukar lägga ut på bloggen. Så titta in efter något smarrigt *mums*


    bloglovin

    RSS 2.0