När Engla och Edvin kom till världen

Jag var gravid med mitt första barn i vecka 36 + 3. Jag hade hört av alla att det vanligaste är att gå över tiden och att förlossningen ofta tar väldigt lång tid och det var jag helt inställd på. Jag och sambon kollade på filmen som började 21.00. Vid reklamen 21.15 reste jag mig ur soffan för att gå på toa. Halvvägs dit forsar det vatten ur mig! Både jag och sambon får lite panik. Numret till förlossningen hade vi inte så vi fick ringa nummerupplysningen. När vi ringer har jag inga värkar och får därför en tid på morgonen för kontroll. Några minuter efter vi lagt på får jag värkar och vi ringer igen. Får då till svar att jag ska ta en dusch. Efter bara några minuter är värkarna jättestarka och med två minuters mellanrum. Ringer till FÖRLOSSNINGEN igen och nu vill dom att vi ska komma in. Någon BB väska var inte packad så det fick jag göra med vatten som rann längs benen och med värkar med två minuter imellan. På förlossningen är vi ca 23.30 och får komma in till ett undersökningsrum. Blir väldigt fort skickad till ett förlossningsrum då jag var öppen 9 cm! Hann såklart inte med någon smärtlindring men lustgasen funkade bra för mig. (Lite för bra). Klockan 00.16 den 18/10 föddes Engla som vägde 2670g och var 48cm lång. Jag var inte alls beredd på att föda barn en månad för tidigt och att det skulle gå så fort så jag var väldigt chockad och kommer igentligen inte ihåg så mycket av förlossningen.

Med andra barnet fick man såklart höra tvärtom. Att det skulle komma förtidigt. All släkt och vänner väntade på att jag skulle föda när det var över en månad kvar. Jag själv var ganska lugn och tänkte inte så mycket på det. Men något barn ville det inte komma ut och jag fick gå över tiden 1½ vecka! Nu kändes det som att det inte skulle komma något barn utan att det skulle stanna kvar i magen för alltid. Jag har inte haft en enda förvärk under någon av förlossningarna heller så det kändes verkligen så. Klockan två på natten den 24 november vaknar jag av två värkar. 2.15 går vattnet och sedan är det två minuter mellan verkarna. Vi ringer till förlossningen och till mina föräldrar som ska vara barnvakt. 3.05 är vi på förlossningen och får komma in till ett undersökningsrum, Blir lika fort skickade till ett förlossningsrum denna gången också då jag är öppen 9 cm. Klockan 03.54 föddes Edvin efter 10 minuters krystvärkar. Han vägde 3930 g och var 52 cm lång.

Kommentarer
Postat av: Marie

Här vart det kejsarsnitt med båda två :) Ska vi lägga till varann på bloglovin?

2010-04-11 @ 09:07:50
URL: http://lillmian.se
Postat av: felicia

låter som de har gått ganska bra :).

2010-04-11 @ 09:15:07
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: Sofie

Det låter som två ganska snabba förlossningar, och ganska så smärtfria, eller? Ont gör det nog ändå men du slapp ligga på sjukhuset i typ 1-2 dygn innan det sätts igång som för en del.. Vad roligt att du skrev detta inlägg! Fler sådana :) Jag och sambon försöker ju bli gravida, så alltid roligt att läsa om sånt här :)

2010-04-11 @ 11:50:10
URL: http://sophiesresa.blogg.se/
Postat av: Lisa, Love och Moas mamma

Oj oj, ska du skaffa fler så kommer du väl knappt hinna upp till förlossningen...hehe ;)

2010-06-10 @ 21:28:56
URL: http://lizadahlberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
  • Till bloggens startsida
  • Jag heter Emelie och är 23 år. Jag bor i ett rött hus ute på landet i Grästorp ( två mil utanför Trollhättan där jag är uppvuxen) med sambo och våra två barn Engla och Edvin.
    I bloggen får ni läsa om våran vardag där det sällan är lugn och ro med två små "busar"! :-) Jag älskar att laga mat och prova nya recept som jag brukar lägga ut på bloggen. Så titta in efter något smarrigt *mums*


    bloglovin

    RSS 2.0